Pentti Kähkönen Akseli Temmes, Heikki HavinaVihti
Heikki Havina: Luonto ja kulttuuri – Kokonaisvaltaista kulttuurikritiikkiä, s. 11-12. Omakustanne, 2005 (ISBN 952-91-8653-3).
16. Koulunkäyntipakko. Oppivelvollisuus eli koulunkäyntipakko, joka on säädetty lapsille, on länsimaisen kulttuurin törkeä moraaliharha. Puolustuskyvyttömät lapset on tuomittu sellaiseen painerääkkiin, johon aikuiset eivät alistuisi! Lasten on pakko käydä koulua, jossa sekä opettajat että toiset oppilaat (kouluterroristit) voivat kiusata heitä niin ankarasti ja herättää heissä niin hirvittävää pelkoa, etteivät he pysty edes ymmärtämään opetusta. Vaikka on todettu, että kolmasosa lapsista rääkkäytyy koulussa psyykkisesti sairaiksi, rääkkäystä jatketaan vain säälimättä. Helvettiin tällainen kulttuuri!
Muita huomautuksia:
a) Lasten pitää ”istua hiljaa” koulussa juuri siinä iässä, jossa heidän fyysinen kehityksensä vaatisi jatkuvaa, vilkasta ja voimakasta liikuntaa.
b) Koulunkäynti vieroittaa lapset ja nuoret luonnosta, yhteiskunnasta, työnteosta ja omasta perheestäänkin.
c) Lapset oppivat koulussa epärehellisyyttä, kurittomuutta, raakuutta ja ruokottomuutta.
d) Kaikilla lapsilla ei ole synnynnäisiä kykyjä teoreettisen opetuksen omaksumiseen.
e) Koulunkäyntiin eli koulussa vetelehtimiseen kuluu kohtuuttoman monta vuotta ihmisen elinajasta.
f) Koulutusajan jatkuva pidentäminen osoittaa selvästi, että kulttuurikehitys on mennyt raskaasti hakoteille. (Nyt puhutaan jo ”elinikäisestä opiskelusta” – mutta elinikäisestä elämästä ei puhuta mitään!).
|