Aili KonttinenVihti
syntyi Viipurissa 4.3.1906 ja kuoli Vihdissä 1.9.1969
kävi viisi luokkaa Viipurin uudessa yhteiskoulussa
valmistui kansakoulunopettajaksi Suistamon seminaarista vuonna 1925
jäi eläkkeelle opettajan työstä vuonna 1963
Alakansakoulun opettajaksi Aili Konttinen valmistui 19-vuotiaana. Ensimmäinen opettajanpaikka oli Jääsken Rouhialan kansakoulussa, jossa alakoulu aloitti toimintansa vuonna 1927. Sodan jälkeen Konttinen muutti
Vihtiin, jossa hän toimi Palojärven koulun opettajana vuosina 1941-1963.
1930-luvulla Aili Konttinen ryhtyi työnsä ohessa kirjailijaksi. Kolme vuosikymmentä jatkuneella kirjailijan urallaan Konttinen kirjoitti lukuisia teoksia, pääasiassa lasten- ja nuortenkirjallisuutta.
Aili Konttinen rakasti yksinäisyyttä, mutta ei ollut kuitenkaan erakko. Opettajan työhön hän suhtautui hyvin velvollisuudentuntoisesti. Hänen mielestään kansakoulunopettajan piti järjestää opintokerhoja tavallisen ope-tuksen lisäksi ja ylipäänsä osallistua kylän kulttuurielämään.
Konttinen jäi eläkkeelle opettajantyöstään vuonna 1963. Hänellä oli Vihdin Palojärvellä omakotitalo, jonka pihaa hoitaessa eläkepäivät kuluivat. Konttinen oli innokas kotipuutarhuri ja hänen hoidossaan kukat kukoistivat. Konttinen rakasti kotiaan, eikä hän mielellään lähtenyt pidemmille matkoille. Päivän kestäville matkoille hän kyllä lähti, mutta pidemmät olivat jo epämieluisempia, yöksi hänen piti päästä omaan sänkyyn.
Ansioistaan kirjailijana tasavallan presidentti myönsi Aili Konttiselle Suomen Valkoisen Ruusun Ritarikunnan Ritarimerkin vuonna 1969.
Kirjailijan loppu oli traaginen: häiriintynyt entinen oppilas tappoi Aili Konttisen tämän omalla kotipihallaan vuonna 1969. TuotantoEnsimmäiset kirjansa Me alakoululaiset ja Pelkkää juorua Aili Konttinen julkaisi vuonna 1936. Kaikkiaan hän julkaisi yli 30 teosta. Jo ensimmäisissä kirjoissa Konttinen esitteli ne kirjalliset perusaiheensa, jotka säilyivät läpi koko tuotannon: koululaisten elämän kuvaus niin kotona kuin koulussa ja eläintarinat, molemmat opettavaisilla neuvoilla höystettyinä.
Luontoa rakastaneelle Konttiselle luontokuvaukset olivat keskeisiä tarinankerronnan keinoja. Sodan myötä Konttinen sisällytti kirjojensa teemoiksi kotirintaman tapahtumia ja karjalaisten evakkojen kohtalon. Myös maalaiselämän ja työn ylistäminen toistui lähes poikkeuksetta Konttisen tuotannossa. Kaupunkielämä ei ollut vaihtoehto maalaiselämälle. Kaupunki oli ainoastaan paikka, jossa käytiin saamassa opillinen sivistys, mutta sen jälkeen palataan oikean elämän pariin maalle.
Suuri osa Aili Konttisen tuotannosta oli suunniteltu alakoulun lukutuntien ja ympäristöopin palvelukseen. Toinen merkittävä ryhmä muodostuu vanhemmille koululaisille suunnatuista nuortenromaaneista, joiden aiheet ovat vakavampia kuin alakoululaisille tarkoitetuissa kirjoissa. Konttinen kirjoitti myös varttuneemmille tytöille suunnattuja teiniromaaneja, kuten Iloinen, surullinen, hyvä kesä (1946), joka käsitteli sodan vammauttamien nuorten paluuta normaaliin elämään, ja Hymyile, Krisse (1948), jossa käsiteltiin maanluovutuskysymystä.
Koulun reiluin luokka oli ensimmäinen nuorille suunnatta koululaisromaani, ja sen Konttinen julkaisi vuonna 1940. Romaanissa kuvataan viipurilaisen koululuokan kevätlukukautta 1930-luvulla ja sitä on pidetty uudenlaisena nuorisoromaanina samana vuonna ilmestyneen Matti Hällin Jäät lähtevät romaanin ohella. Romaanin päähenkilö on herkkä ja taiteellinen Annikki, jonka täytyy valita koulutuksen ja sukutilan hoidon välillä.
Useat Aili Konttisen kirjat palkittiin. Esimerkiksi teokset Iloinen, surullinen, hyvä kesä, Kukko uljassulka, Koulun reiluin luokka ja Inkeri palasi Ruotsista palkittiin nuorisoromaanikilpailuissa. Viimeksi mainitulla kirjalla Konttinen voitti vuonna 1947 Topelius-palkinnon.
Lukuisia Konttisen kirjoja käännettiin eri kielille, mm. ruotsiksi, norjaksi, tanskaksi, saksaksi, ranskaksi, englanniksi, portugaliksi ja hollanniksi. Konttisen kirjoja julkaistiin myös Amerikassa. Hänen kirjoistaan on sanottu, että ne kilpailivat tasavertaisesti sellaisten kuuluisuuksien kuin Anni Swanin, Enid Blytonin ja Astrid Lindgrenin kirjojen kanssa. Monen asiantuntijan mielestä Konttinen nosti suomalaisen nuorisokirjallisuuden ulkomaisen tasolle.
Konttisen teokset olivat suosittuja usean vuosikymmenen ajan ja niitä hankittiin monien koulujen kirjastoihin. Toiset opettajat suosivat virkasisarensa kirjoittamia, opettavaisia kirjoja. Konttisen aktiiviaikana opettavaisuutta pidettiin lastenkirjallisuuden eräänä tärkeimpänä ominaisuutena. Monista Konttisen kirjoista otettiin uusintapainoksia.
Lukuisten nuorten kirjojen ohella Aili Konttinen kirjoitti Maaseudun tulevaisuus -lehteen neljännesvuosisadan ajan suosittuja pakinoita otsikolla "Kotona maalla".
Yhteenvetona voidaan todeta, että Aili Konttisen tuotanto piirtää laajan kaaren Suomen koulun kuten koko maan historiaa.
Suopelto-sarja ja sota-ajan kuvaus Konttisen tuotannossa
Aili Konttisen toisen maailmansodan aikana julkaisemissa kirjoissa päähenkilöt ovat ahkeria, reippaita, lahjakkaita ja musikaalisia. Konttinen pyrki tekemään päähenkilöistään lukijalle helposti lähestyttäviä, eräänlaisia samaistumismalleja. Vanhempien ja opettajien auktoriteettia ei aseteta kyseenalaiseksi, eikä kapinointia saatikka sotaväsymystä näistä kirjoista löydy.
Ensimmäisen kirjan päähenkilö Marketta Suopelto on kaikkein pitkäikäisin Konttisen kirjojen henkilöistä. Suopelto-sarja käsittää kaikkiaan kuusi kirjaa, joiden kuluessa Suopelto kasvaa alakoululaisesta 13-vuotiaaksi. Ensimmäisissä kirjoissa kuvaillaan Marketan koulunkäyntiä ja elämää suurella maatilalla Jääskessä, Karjalan kannaksella, kunnes sota muuttaa kaiken.
Sota-ajan Suopelto-kirjoissa ei ole väistetty ikäviäkään tapahtumia: niissä kuvataan siirtolaisten evakuointia, kantaväen ynseyttä karjalaisia kohtaan, kodin tuhoamista, isän kaatumista. Kirjat sijoittuvat kotirintamalle, eikä sotatapahtumista kerrota. Pääpaino on asetettu kotirintaman ihmis- ja ajankuvaukseen. Kirjat ovat kuin dokumentteja sota-ajasta talkoineen, aseveljineen, puutteineen ja kenttäposteineen. Kaikista traagisista tapahtumista huolimatta kirjojen sanoma ei ole kuitenkaan synkkä. Konttinen pyrki aina säilyttämään elämänmyönteisen yleisilmeen kirjoissaan.
Konttisen sodan jälkeinen realistisempi tyyli
Sodan jälkeen julkaistuissa nuortenromaaneissa Konttinen kokeili uutta realistisempaa kerrontatapaa. Kirjojen äidit eivät ole enää kaiken kestäviä, tyyniä naisia, vaan heissä on todenmukaisia piirteitä. Esimerkiksi teoksessa Inkeri palasi Ruotsista päähenkilön äiti komentelee ja määräilee lapsiaan, eikä jaksa kiinnittää pukeutumiseensa huomiota. Lopulta alituisessa kiireessä elävä Inkerin äiti katkeroituu. Näissä kirjoissa lapsetkaan eivät ole aina mitään herranenkeleitä: he riitelevät, laistavat työnteosta eivätkä suhtaudu intohimoisesti koulunkäyntiin.
Inkeri palasi Ruotsista kertoo sodanjälkeisestä ajasta, jolloin kuusivuotias suomalaistyttö Inkeri Matinoja palaa ruotsalaisesta vaihtokodista omaan kotiinsa, joka aluksi vaikuttaa Inkeristä täysin oudolta paikalta. Inkeri suree ja ikävöi Ruotsin kotiaan, kunnes oma koti ja kotiväki viimein rupeavat tuntumaan tutuilta ja läheisiltä. Tällä kirjalla Aili Konttinen voitti ensimmäisen Nuorten Kirja ry:n jakaman Topelius-palkinnon vuonna 1947 ja muutenkin teos on tunnetuin Konttisen tuotannosta. Kirjan suosiosta kertoo sekin, että se on käännetty yhdeksälle eri kielelle. Konttinen kirjoitti vielä kaksi kirjaa, joissa Inkeri on päähenkilönä, Inkerin kesä (1949) ja Inkerin talvi (1950).
Aili Konttinen tarjoaa kirjoissaan hävitystä sodasta selviämiseksi suomalaisille reseptiä, jonka rakennusaineita ovat työ, koulutus ja rauhanomainen rinnakkaiselo. Hän pyrkii kansalliseen yhdentymiseen, ei niinkään luokkaerojen kuin heimoerojen suhteen. Karjalaiselle kirjailijalle oli tärkeää kuvata kirjoissaan Karjalan evakkojen ja kantaväen suhteita positiivisessa hengessä.
Opettajan oppikirjat
Nuortenkirjojen lisäksi Aili Konttinen oli toimittamassa lukuisia oppikirjoja. Todellinen painosmenestys oli Haavion, Konttisen ja Oksalan yhteistyönä toimittama Iloinen aapinen, josta otettiin vuonna 1981 23. painos. Suosio perustui kirjan pieneen kokoon, halpaan hintaan, perinteisyyteen ja kuvitukseen, jonka vallattomuuteen kustantajakin joutui puuttumaan. Myös oppikirja Iloinen lukukirja oli suosittu opettajien ja oppilaiden keskuudessa.
Aili Konttinen ja Martti Simojoki laativat yhteistyössä vuonna 1950 uskonnon oppikirjan Ystävä sä lapsien. Kirja oli tarkoitettu maalaiskansakouluille, joissa saatettiin opettaa kolmeakin luokka-astetta yhtä aikaa. Myös tästä kirjasta tuli pitkäikäinen ja se oli käytössä vielä 1960-luvun lopussa. Ystävä sä lapsien sisältää Vanhan ja Uuden testamentin keskeiset kertomukset, lapsia varten helposti tajuttavaan muotoon kirjoitettuna.
Teokset
- Me alakoululaiset 1936
- Pelkkää juorua 1936
- Iloinen aapinen 1937
- Iloisen aapisen askarteluvihko [1937]
- Kotiaapinen 1937
- Iloinen lukukirja 1938
- Marketta toisluokkalainen 1938
- Intiaanipäällikkö Punainen Sulka 1940
- Koulun reiluin luokka koululaisromaani 1940
- Suopellon väki sodan jälkeen kirja Suopellon lapsista,
- Tupukasta ja intiaanipäällikkö Punaisesta Sulasta 1941
- Ihmeellinen kesä 1942
- Iloinen päivä pieniä kertomuksia ja runoja lapsille 1943
- Kotoisilla tanhuvilla 1944
- Rasavillejä 1944
- Vanhoja ystäviä 1944
- Iloinen, surullinen hyvä kesä nuorisoromaani 1946
- Maalla on kotini 1946
- Inkeri palasi Ruotsista 1947
- Kukko Uljassulka kertomus kukosta,
sen sukulaisista ja tuttavista 1947
- Hymyile, Krisse. koululaiskertomus 1948
- Marketan seitsemäs koulu 1948
- Marketta tulee kouluun 3. p. 1948
- Inkerin kesä jatkoa kirjaan "Inkeri palasi Ruotsista" 1949
- Inkerin talvitouhut 1950
- Kaksi keltanokkaa kertomus nuorisolle 1950
- Kevättä kohti varttuneen nuorison kirja 1950
- Kuningas Patamobiuksen punainen panssari
kertomus koululaisille 1950
- Ystävä sä lapsien... alakansakoulun raamatunhistoria 1950
- Jali-kissan jouluaatto kertomus koululaisille 1951
- Joulutontun kesäsatu kertomus pienille koululaisille 1951
- Villejä veitikoita kertomus lastenhuoneesta ja takapihalta 1951
- Sylvesterinillan satu satu Mopsi-koirasta,
sen sukulaisista ja ystävistä 1952
- Terri ja Putteli 1952
- Uhmamieli morsian 1954
- Kotona ja koulutiellä kansakoulun 3. tai 4. luokalle 1958
- Lasten kultainen Kalevala : 1 : Väinämöisen seikkailuja 1958
- Koulutieltä kauemmaksi kansakoulun 4. tai 3. luokalle 1959
- Lasten kultainen Kalevala : 2 : Pohjan Neidin kosijat 1960
- Lasten kultainen Kalevala : 3 : Lemminkäisen seikkailuja 1960
- Lasten kultainen Kalevala : 4 : Lemminkäinen ja
- Pohjolan väki 1961
- Tässä tulee intiaani 1964
- Lasten kultainen Kalevala : 5 : Kullervon tarina 1966
Käännökset
- Studentka Annikki 1948
- När Inkeri kom hem från Sverige 1949
- Fremtiden er vor [1950]
- Fremtiden er vår 1954
- Geh nicht fort, Inkeri 1957
- Blijf toch bij ons, Ingertje! 1960
- Kirsti comes home the story of a Finnish girl 1961
- När Inkeri kom hem 1961
- Reste avec nous, petite soeur! 1962
- Reste avec nous, petite soeur! 1963
- Zugvogel Inkeri 1963
- Da Inkeri kom hjem! [1963]
- Kirsti vender hjem [1965]
- Não nos deixes, Anni! romance 2.[sup a] ed. 1965
palkinnot
- Topelius-palkinto kirjalla Inkeri palaa Ruotsista, 1947
- Kansankirjan nuorisoromaanikilpailun I palkinto kirjalla Maalla on kotini, 1947
- Kirjokannen nuorisokirjakilpailun I palkinto kirjalla Kukko Uljassulka, 1947
- Tammen nuorisokirjakilpailun I palkinto kirjalla Hymyile Krisse, 1948
LähteetKirjallisuus:
- Mäenpää, Sata vuotta sadun ja seikkailun mailla, 1958.
- Palajärvi. Vihdin portti 1995
- Suomen kirjallisuus VIII 1970
Lehtiartikkelit:
- Onnimanni, 2/1993, ”Aili Konttinen oli jälleenrakennuksen kuvaaja”, Leena Laakso.
- Emäntälehti nro 7-8 heinä-elokuu 1998, "Kirjailija, opettaja Aili Konttinen: Väri kirjoihin tulee lasten elävästä kosketuksesta".
- Julkaisemattomat tutkimukset:
- Turunen, Vappu, Jälleenrakennuksen ideologiaa: Aili Konttisen nuortenromaanissa Iloinen, surullinen, hyvä kesä, tutkimusseminaari esitelmä.
KirjoittamisestaOpettajan työ asetti omat ehtonsa Aili Konttisen kirjailijantyölle. Sadut, pakinat ja kirjat syntyivät usein yöllä tai aamuvarhaiselle, ennen koulutyön alkua. Viikolla kirjoitusaikaa oli aina aamukahdeksaan saakka, sen jälkeen vuorossa olivat koulutyöt. Kirjailijan käly Helmi Konttinen on kertonut, kuinka osa-aikakirjailijan erikoiset työajat saattoivat aiheuttaa ihmetystä. Eräänkin kerran varhaiseen aamuvuoroon menneet miehet olivat kyselleet Konttisen oppilailta, onko alakoulun opettajalla lehmä, kun hänen asunnostaan näkyy valot jo niin varhain aamulla.
Koska päivätyö vei suurimman osan Aili Konttisen ajasta, oli selvää, että teosten kirjoittamiseen kului välillä pitkiäkin aikoja. Esimerkiksi nopeimmin kirjoittamansa menestysromaanin Inkeri palasi Ruotsista valmiiksi saamiseen Konttiselta meni seitsemän kuukautta.
Toisaalta opettajuus oli se kosketuspinta lasten maailmaan, jota Konttinen piti välttämättömänä kirjailijan uralleen. Lasten palaute oli arvokasta Konttiselle: hän luki kirjoituksiaan oppilailleen ja muokkasi niitä saamansa kritiikin pohjalta. Vapaaksi kirjailijaksi jäämistä hän ei edes harkinnut, vaikka häntä usein siihen houkuteltiin. Menestyksen jälkeen se olisi ollut mahdollista taloudellisesti, mutta Konttinen pysyi kannassaan. |