Elias-kirjailijat kirjailijat
Karjalohjan, Karkkilan, Lohjan, Nummi-Pusulan, Sammatin ja Vihdin
KOTISEUTUKIRJAILIJATIETOKANTA
Suurenna / Pienennä kirjasinkokoaPienennä kirjasinkokoaSuurenna kirjasinkokoa
 Etusivu  |  Hakuohje  |  Palaute  | Rekisteriselosteet  
Etsi kirjailija
 
 
 
Voit valita useamman vaihtoehdon valikosta pitämällä CTRL-näppäimen alhaalla.
 
 Yleistä   Tuotanto   Teokset   Tekstinäytteet   Lähteet   Linkit   Näytä kaikki tiedot   Tulosta 
 
 
‹‹ Takaisin hakutulokseen

Martti Haavio

Lohja, Sammatti


Martti Haavio
  • Martti Henrikki Haavio syntyi 22.1.1899 Temmeksellä rovasti Kaarlo Haavion perheen esikoiseksi. Seuraavana vuonna isä valittiin Tottijärven kappalaiseksi ja kun Martti Haavio oli seitsenvuotias, perhe muutti Yläneelle. Hänen lapsuudenkotinsa oli Yläneen pappila.
  • Akateemikko, runoilija, kansanrunoudentutkija, professori Martti Haavio kuoli Helsingissä 4.2.1973.
  • Ylioppilas Turun suomalaisesta klassillisesta lyseosta 1918
  • Filosofian kandidaatin tutkinto 1921
  • Filosofian tohtori pääaineenaan kansanrunoudentutkimus 1929
  • Helsingin yliopiston dosenttina 1932-1949
  • Suomalaisen ja vertailevan kansanrunoudentutkimuksen vt. professori 1947-1949, professori 1949-1956
  • Suomen Akatemian jäsen 1956-1969
  • Suomalaisen Suomen päätoimittaja 1933-1945
  • WSOY:n kirjallinen johtaja 1946-1951

Martti Haavio perheineen hankki kesäpaikan Sammatista Kirmusjärven rannalta 1936 ja Lehtiniemen huvilassa perhe vietti kesiänsä vuodesta 1938 lähtien.

Jo Turun klassisessa lyseossa Martti Haavio oli kiinnostunut kansanrunoudesta ja hänen ensimmäiset lyyriset kirjoituksensa ovat peräisin tuolta ajalta. Opettajat ja Nuori Voima -lehti antoivat pysyvän herätteen.

Martti Haavion runoilijaesikuvina olivat ennen kaikkea Aaro Hellaakoski ja V.A.Koskenniemi. Myös Juhani Siljo, Uuno Kailas ja Einari Vuorela merkitsivät paljon. Ulkomaalaisia esikuvia olivat aluksi Heinrich Heine sekä myöhemmin virolainen Siuru-ryhmä, johon kuuluivat mm. Marie Under ja Henrik Visnapuu.

P. Mustapää

Martti Haavio toimitti WSOY:n silloisen toimitusjohtaja Jalmari Jäntin kehotuksesta antologian "Nuoret runoilijat" vuonna 1924. Hän sai sen helposti kokoon ja oikovedosvaiheessa liitti mukaan myös 8 omaa runoaan. Koska hän ei ollut lainkaan varma omien runojensa ansioista, hän päätti käyttää nimimerkkiä. Aivan sattumoisin hän keksi P. Mustapään. Ensimmäisellä Viron matkallaan hän oli Toompean mäellä nähnyt ns. Mustapäitten talon, joka oli arkkitehtonisesti kaunis, eräänlainen keskiaikainen kauppiaitten kilta. Nimimerkkiin ei liittynyt mitään tunnesiteitä. Se säilyi kauan salaisuutena, kunnes Olavi Paavolainen paljasti sen.

Tuotanto

Antologian jälkeen P. Mustapää julkaisi tulenkantajavuosinaan kaksi kokoelmaa: Laulu ihanista silmistä (1925) ja Laulu vaakalinnusta (1927) Modernismin murros oli jo tapahtunut suomenruotsalaisessa lyriikassa ja P. Mustapää oli suomenkielisen modernismin ensi tulokkaita. Jälkimmäinen kokoelma sai kylmän vastaanoton tulenkantajiin kuuluneelta Lauri Viljaselta ja Mustapää lopetti tuolloin runoilemisensa lähes 20 vuodeksi.

"Niiden välivuosien aikana olin kustantajan palveluksessa, tein tiedettä, olin sotimassa Karjalan kannaksella, Hangon rintamalla ja Aunuksessa," Martti Haavio kertoo. (Miten kirjani ovat syntyneet, 1969)

Tulenkantajien urbaani maailma jäi myöhemmin vieraaksi kansanrunoudentutkijalle. Hän sai aiheita runoihinsa arkkivirsistä, balladeista ja kansanrunoista, joita hän leikkimielisesti tyylitteli.

Sota-aika kirvoitti P. Mustapään jälleen runolliseen ilmaisuun, ja vuonna 1945 ilmestyi Jäähyväiset Arkadialle, sekä 1947 kokoelma Koiruoho, ruusunkukka. P. Mustapään Kootut runot ilmestyi 1948, se sisälsi myös kokoelman Ei rantaa ole, oi Thetis. Kokoelmassa Jäähyväiset Arkadialle on runoja Martti Haavion sotamuistoista, esim. sellaiset kuin Satakieli Monrepoossa ja Ruiskukkia. ´Sukukirjan´ kuvaana maisema pohjaa Martti Haavion käyntiin sammattilaisessa talossa, jonka isäntä oli kaatunut Syvärillä. Sotakuvaus sai piirteet hänen omista muistoistaan sekä talon emännän kertomuksesta.

Tunnelmalla on tärkeä osuus P. Mustapään runoissa. Se syntyi usein maiseman avulla, oikeastaan maisemassa. Unto Kupiainen puhui suorastaan "mustapääläisestä runotyylistä", joka kehittyi melko pian tulenkantajasukupolven aikana. Runoilija "humaltuu" laulustaan, mutta ei koskaan liikaa, aina on läsnä myös valvova silmä: huumori. Sen avulla hän voi kääntää hurmion lyriikassaan hienovaraiseen hymyyn, ja lukija voi itse valita, mennäkö mukaan hurmioon vai hienokseltaan hymyillä.

  

Mustapään maisema oli aina lähellä kulttuuria ja ihmistä toisin kuin esim. Einari Vuorelalla joka kuvasi mielellään erämaamaisemaa. Mustapään monien runojen maisema on Sammatissa. Sammatin kesiin kuului laineen liplatus, kalan polskahdus, käki, sinivuokot, kriikunapuut.

Kokoelmissa Jäähyväiset Arkadialle ja Koiruoho, ruusunkukka on Lindblad-runosto, joka kertoo läkkiseppä Lindbladista. Hänellä oli esikuvansa Sammatissa. Martti Haavio tapasi ja haastatteli Sammatin Leikkilässä usein maalaisseppä Kalle Enkvistiä, eräänlaista korpifilosofia. Lindbladin hahmo rakentui vielä toisestakin sepästä, hiljaisesta Lintuniemestä, joka varsinaisesti oli paljon taitavampi takoja. Lindblad-runot muodostuvat dialogista, tiedemies ja oppinut katselee hieman ylhäältäpäin kiinnostavaa maalaisajattelijaa, maalaistunnelmoitsijaa. Runoston vastakohta-asettelussa lukija näkee huumorin sävyn, ja kokoelma Koiruoho, ruusunkukka on kohtaus kesäyön idyllistä. Se on kokonaisuudessaan tehty Sammatissa yhden kesän aikana.

Linnustajan (1952) eräät runot pohjaavat arkkivirsiin, mm. Linna itäisellä maalla pohjaa 1700-luvulla painettuun arkkivirteen Yxi Linna oli Idäisel Maal.

Haavio julkaisi 50- ja 60-luvuilla kansanrunoudentutkimuksia, mutta 1969 ilmestyi vielä runokokoelma Tuuli Airistolta. Mustapään myöhäisrunot jäsentyvät usein muistojen logiikan mukaan: menneisyys sekoittuu nykyisyyteen ja päinvastoin. Se tuo arvaamatonta sisäistä jännitettä runoon. Kai Laitinen luonnehtii P. Mustapäätä lyriikan sisäisen arkkitehtuurin uudistajaksi, runon vapauttajaksi ulkomaailman säännönmukaisuudesta, kertovista aineksista ja julistavista ja kireästi itsekeskeisistä piirteistä. "Merkillistä ilmavuutta säkeisiin tuo se, että monen runon pohjimmaisena aiheena on muisto - ihmishengen haurain, pakenevin, lumoavin ilmiö." (Kai Laitinen, Suomen kirjallisuuden historia. 3.p., 1991)

 

Martti Haavio työskenteli mm. kustantamossa kustannustoimittajana ja kirjallisena johtajana, mutta pääasiallisen elämäntyönsä hän teki kansanrunoudentutkimuksen parissa. Hän julkaisi paljon tutkimuksia kansanrunoudesta, toimi Helsingin yliopiston suomalaisen ja vertailevan kansanrunoudentutkimuksen professorina ja oli Suomen akatemian jäsen.

Haavion julkaisutoiminta oli varsin tuotteliasta. Hän toimitti paljon teoksia, mm. sellaiset kuin Aleksis Kivestä Saima Harmajaan (1943), Aleksis Kivestä Olavi Siippaiseen (1944), Ikuisia ajatuksia (1926), Pienois-Kalevala (1938), Pienois-Kalevala kouluja varten (1951), Puheita 1924-1958 (1959), Suomen kansan arvoituskirja (1946), Suomen kansan satuja ja tarinoita (1955), Suomalaisia legendoja (1949).

Hän kirjoitti tai toimitti myös ison joukon lastenkirjoja, mm. suositun Kultainen koti -sarjan, johon kuuluivat sellaiset tarinat kuin Aino, pikkuinen emäntä, Eläinten pidot, Eläinten valtias, Heikki, pieni kenraali, Kanan ohrapelto, Kielotyttö, Onnen tupa, Pikkiriikkisen kanan muna, Porsas Urhea, Pullapoika ja Tiina Tonttutyttö. Muita lastenkirjoja oli esim Kultaomena (1955), Luojan linnut ja muita karjalaisia pyhäintaruja (1957), Tuhkimus ja kaksi muuta satua (1957), Iloinen eläinkirja (1958).

Martti Haavio julkaisi vuonna 1972 Nuoruusvuodet-nimisen muistelmateoksen, alaotsikolla Kronikka vuosilta 1906-1924. Hänen yllättävä kuolemansa vuonna 1973 jätti muistelmat kesken. Elämäkertaa jatkoi kirjailija Aale Tynni-Haavio julkaisemalla 1978 Olen vielä kaukana -teoksen.

Martti Haavion nuoruusvuosista piirtyy tarkka kuva teoksissa Kahden, Yhdessä, Sodassa ja Yksin (1999-2002), jotka Katarina Eskola toimitti Elsa Enäjärvi-Haavion ja Martti Haavion päiväkirjoista ja kirjeistä vuosilta 1920-1942.

Teokset

Runoteokset

  • Laulu ihanista silmistä, 1925
  • Laulu vaakalinnusta, 1927
  • Jäähyväiset Arkadialle, 1945
  • Koiruoho, ruusunkukka, 1947
  • Ei rantaa ole, oi Thetis, 1948
  • Linnustaja, 1952
  • Valikoima runoja, 1958
  • P. Mustapään runoja. Valik. Maunu Niinistö, 1965
  • Tuuli Airistolta, 1969
  • Kootut runot, 1948, 1957, 1969

Kansanrunouden tutkimuksia:

  • Paavo Korhosesta, rautalammelaisesta kansanrunoilijasta, 1923
  • Kettenmärchenstudien I (väitösk), II, 1929-32
  • Syrjääniläiset hääitkut, 1930.
  • Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 1831-1931, 1931
  • Leikarit, 1932
  • Lohikäärme ja neito, 1932
  • Suomalaisen muinaisrunouden maailma, 1935
  • Suomalaiset kodinhaltijat, 1942
  • Viimeiset runonlaulajat, 1943
  • Piispa Henrik ja Lalli, 1948
  • Väinämöinen, 1950
  • Kirjokansi. Laulupuu, 1952
  • Kansanrunojen maailmanselitys, 1955
  • Karjalan jumalat, 1959
  • Kuolematonten lehdot, 1961
  • Bjarmien vallan kukoistus ja tuho, 1965
  • Suomalainen mytologia, 1967

 

Sotapäiväkirja:

  • Me marssimme Aunuksen teitä, 1969

 

Muistelmat:

  • Nuoruusvuodet. Kronikka vuosilta 1906-1924, 1972

Tekstinäytteet

Kansansävelmä, kun läkkiseppä Lindblad soitti hanurilla tupansa portailla (kokoelmasta Koiruoho, ruusunkukka, 1947)

 

Vain pieni kansanlaulu,

ja sanoja ei ole ollenkaan,

vain pieni kansanlaulu,

ei sanoja ollenkaan.

 

Vain tuoksua mintun ja ruusun,

jota tuuli kantaa tullessaan,

vain tuoksua mintun ja ruusun

tuo tuuli tullessaan,

 

vain yksinäinen lintu,

joka synkeällä kedolla valittaa,

vain yksinäinen lintu,

joka kedolla valittaa.

 

Vain autius lehtipuissa

ja sininen rakkauden kryytimaa,

vain autius lehtipuissa,

sininen, autio maa.

 

Paul ja Virginia eli

Hyljityn lyseolaisen laulu (kokoelmasta Tuuli Airistolta, 1969)

En tanssia minä taida,

en ilostella voi.

Surun hanuristi soittaa,

surun kaksirivinen soi.

 

Siis Auran rannalla luen

minä Paulia, Virginiaa:

Miten vienosta lemmestä hehkuu

salaperäinen Tropiikin maa.

 

Kointähti peilaa virtaan,

näen pyörteiden vipajavan,

näen palmuliljojen alla

sulosilmäisen Virginian.

 

Utu kattaa monsuunimetsän

figuurein omituisin.

Näen lipuvan virtaa pitkin

kuun-keltaisen fregatin.

 

Ja herkkänä, katkerana,

vesihelmet silmissään

huoahtaa viehkeä impi:

Sano, lähdenkö, Paul, vai jään.

 

Siis Paul, tuo äpärä, muinoin

sai paremman kohtalon.

Hanuristi soittaa

ja ikävä minulla on.

Lähteet

Kirjailijat puhuvat. SKS, 1976

Laitinen, Kai, Suomen kirjallisuuden historia. 3.p. Otava, 1991

 

Linkit

Lisää tietoa kirjailijasta Internetistä (Klikkaa linkkiä)